Inspiratie en genieten van magisch mistig Ierland - Reisverslag uit Maynooth, Ierland van Inge Feenstra - WaarBenJij.nu Inspiratie en genieten van magisch mistig Ierland - Reisverslag uit Maynooth, Ierland van Inge Feenstra - WaarBenJij.nu

Inspiratie en genieten van magisch mistig Ierland

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

16 Februari 2012 | Ierland, Maynooth

Oh magical mountain
you sound like a fountain
with a lot of rocks
and a little bit of fog
a bit of magical light
gives this beautiful sight
the water that's falling down
is completing this image of sound

Tadaaaa, een gedichtje bedacht door Ingrid et moi terwijl we langs een kabbelende waterval weer naar beneden daalden uitkijkend over een prachtig meer, omringd door groene heuvels en de mist maakte het magisch mooi. Beautiful! Samen met internationale studenten en een aantal Ieren stapten we afgelopen zondag rond 9 in de bus om weer eens actief te gaan hiken. Deze hike in Glendalough (een ander deel van de Wicklow Mountains) was georganiseerd door de Rovers Society en even later blijkt wat zij onder hiken verstaan. Alternatieve routes, shortcuts dwars door de bushes stijl omhoog. Niet iedereen was hier helemaal op voorbereid, waardoor er een andere route werd gekozen en bij een prachtig meer werd er gesplitst. Wij deden de zogenaamde 'easy' route (achteraf misschien nog pittiger ook, doordat we ons de terugweg moesten haasten om de bus te halen..) langs het meer en dan omhoog via de rotsen. En daar ontstond het gedichtje, hoe simpel ook, maar we gaan het er proberen in te houden voor alle mooie natuur die we nog moeten zien hier!

Elke avond is hier wel wat te beleven. De Ieren zitten duidelijk niet stil. Voor elke avond is er een standaard pub. Zo is maandag Mantra avond, deze pub is meer clubbin'. Samen met Ingrid uitgeprobeerd afgelopen maandag en zeker voor herhaling vatbaar. Dinsdag was Valentijnsdag en er was een sharing food event georganiseerd op de campus. Annemoon en Jessica (Utrecht) hadden appeltaart gemaakt, Stijn (Nl), Dunia (Brazilië, Emma (France) en Henry (Australië hadden lasagne gemaakt en Ingrid en ik een brownie. En ook deze avond was er wel weer wat te beleven in Maynooth en zo belandden we later die avond in Brady's waar een fijne jazzband speelde. Gister met zijn allen gegeten en film kijken totdat blijkt dat er ergens een houseparty is, waar we naar zijn uitgeweken. Erg gezellig, voornamelijk Spanjaarden en Duitsers daar plus gitaar en keyboard waardoor er nog even fijn gejammed werd en iedereen zong uit volle borst mee met Wonderwall en Hallelujah. Vanavond hopen we dan eindelijk eens Ierse Traditionele Muziek mee te maken, ook wel Trad genoemd hier.

Genoeg te beleven dus en dat doet de tijd snel gaan. Te snel. Afgelopen week ook een heel mooi Iers kinderboek moeten lezen voor Irish Traditional Studies 'The New Policeman'. Hierin vraagt moeders voor haar verjaardag tijd. Haar zoon weet dit voor elkaar te krijgen na een tocht in Het land van de Eeuwige Jeugd (het land van de faeries en de leprichons). Helaas is dit een 'sprookje' en leven wij met horloge's en klokken. Tijd is een deel van ons leven en dat is soms jammer. De kunst is om alles eruit te halen wat erin zit of het soms gewoon even helemaal te vergeten. Dan geniet je het meest. In datzelfde kinderboek stond ook Ierse Traditionele Muziek centraal als deel van de gemeenschap. Iedereen speelt zo even een riedeltje mee als ze ook maar enigzins de fiddle, flute ed. kunnen bespelen. Hier in Maynooth heb ik daar nog niet heel veel van meegekregen, maar ik hoop dat daar de komende weken verandering in komt.

Uiteraard moet er ook gestudeerd worden hier, dat ik nu alweer ontwijk door mijn kostbare tijd te besteden aan het schrijven van deze blog (;)). Gelukkig vallen mijn vakken en scriptie-onderwerp wel aardig samen (Ierse Trad. Muziek, hoe kan het ook anders), zo moet ik bijvoorbeeld voor een opdracht een aantal Ierse Trad. Muzikanten interviewen voor het vak Music & Culture. Dat zijn dan twee vliegen in een klap. Studenten hier doen net als in Grunn ook veel andere dingen naast studeren. Zo is er bijvoorbeeld een Gospel Choir, hier ben ik nu twee keer geweest en het is erg leuk. Alhoewel ik soms weg droom bij een aantal goede solo's en vergeet mee te zingen. Ook sporten ze hier als een malle en bij de society 'tentoonstelling' werd ik overtuigd om Ultimate Frisbee uit te proberen. Afgelopen maandag geweest en ja frisbee is echt een sport, nog nooit van mijn leven in verdiept, dus was echt een dummy. Maar goed, ze hebben me een aantal worpen kunnen aanleren en ik heb een game meegedaan en het was wel geinig, maar voelde me erg onervaren haha. Ach ja oefening baart kunst luidt het spreekwoord, dus wie weet breng ik ze nog eens een bezoekje.

In mijn vorige blog schreef ik over een concert in Dublin waar ik was geweest. Ik heb hier een recensie over geschreven voor CultuurBewust.nl. Mocht je willen weten hoe het was dan bij deze de link;) http://www.cultuurbewust.nl/geen-categorie-38799-de-gekke-lindi-overtuigt-met-vrolijk-doodsthema/

See Yah

  • 16 Februari 2012 - 17:08

    :

    Time flies when you're having fun! Same here!
    Geniet van je tijd daar! (:

  • 17 Februari 2012 - 19:18

    Gerrit En Corrie:

    Wat heb jij al veel moois gezien,ja daar
    ga je wel van dichten............
    Je geniet zeker en wat leuk te horen dat je ook al veel vrienden maakt.
    En dan je studie...ja t klinkt alsof je vakantie hebt maar het sprookjes kinderboek heb je dan toch maar al gelezen,t is leuk je zo te volgen Inge,een goede tijd en zingse in t gospelchoir:)leafs gerrit en corrie

  • 17 Februari 2012 - 20:16

    Jiskje.:

    Hoi Inge.

    Nou je beleefd genoeg!
    Prachtige berg ook!
    Wees maar wijs met je tijd, het vliegt voorbij!
    Maar genieten mag ook hoor!
    Je komt tijd te kort...
    Liefs tante Jis.

  • 29 Februari 2012 - 10:47

    Femke:

    Hey!

    Kei fijn dat je hebt gereageerd!! Ja ik heb op zich behoorlijk wat vrije tijd, iedere avond na een uur of 8 en ieder weekend !
    Mss is het handig als ik je mn e-mail adres geef en vanuit daar kan ik mijn mobiele ierse nr doorgeven.. Mijn e-mail adres is : femkesmeets543@hotmail.com

    Ik hoop dat we elkaar een keertje zien ja! Wel leuk om nederlandse mensen te zien :D

    Gr's Femke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Kunsten, cultuur en media studente gaat een aantal theoretische muziek vakken, waaronder Ierse traditionele muziek, in Ierland uit proberen op NUI Maynooth.

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 12103

Voorgaande reizen:

23 Januari 2012 - 02 Juni 2012

Ierland in al zijn vormen ontdekken

Landen bezocht: