Niet meer Oranje Boven, maar Groene Glorie - Reisverslag uit Maynooth, Ierland van Inge Feenstra - WaarBenJij.nu Niet meer Oranje Boven, maar Groene Glorie - Reisverslag uit Maynooth, Ierland van Inge Feenstra - WaarBenJij.nu

Niet meer Oranje Boven, maar Groene Glorie

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

25 Januari 2012 | Ierland, Maynooth

Het is woensdag 25 januari en mijn derde dag in Ierland. Maandag met heit en mem rond half 9 uit Stiens vertrokken richting Schiphol. Daar aangekomen stond Ingrid en haar familie al bij de incheckbalie. Dat was snel gepiept en daarna mochten we zelf onze bagage inchecken. Nadat de sticker erop zat verdween de koffer achter een hekwerk en is het hopen dat ie in het juiste vliegtuig komt!

Toen kwam het moment van afscheid en verdwenen wij achter de douane. Kopje thee gedronken en daar zagen we het groene Ierse vliegtuig al voorbij komen. Handbagage werd bij de gate gecontroleerd, laptop moest eruit. Zonder piepen kwam ik door het poortje, in mijn handbagage bleek echter een schaar te zitten. Glad vergeten en geen idee meer waar ik die ingestopt had. Uiteindelijk gevonden en zo liepen we naar onze plek het vliegtuig binnen.

Een mooie plek bij het raam en wat een fijn uitzicht. Langzaam wordt Nederland kleiner, de zee, donzige witte wolken, Engeland, een piepklein beetje turbulentie en daar landden we alweer op het vliegveld van Dublin. Net op de grond en de eerste regenspetters doen zich voor, ja we zijn in Ierland.

Gelukkig valt het mee met dat vooroordeel. Pas vandaag aan het eind van de dag weer wat regen. De taxi bracht ons naar de North Campus in Maynooth. Het was even zoeken naar de apartments, gelukkig brengen een aantal Ieren ons goed op weg en zo kreeg ik de sleutel van de River Apartments en Ingrid die van de Village apartments. Beide keukens zijn aan een schoonmaakbeurt toe, maar mijn kamertje hier is gelukkig netjes en fijn. Heb het nu mijn eigen gemaakt. En de kleur van Ingrid haar kamer is verrassend groen;) Verder is het verdacht rustig op de campus. Later horen we van de conciërge van de village apartments dat tentamens de reden zijn en de studenten nu een week vrij hebben. Maar wanneer ze weer terug zijn zouden we in een cultuurshock komen, vertelt hij ons lachend. Ik ben benieuwd...

Gister hebben we Maynooth verkend, de South Campus wordt 'Harrypotterland' genoemd, en de foto's verklaren waarom. De nodige dingen geshopt en vandaag Dublin bezocht. Het treinstationnetje van Maynooth ligt iets buiten het centrum, maar is makkelijk te lopen. De zogenaamde intercity, die ook al groen is, doet elk dorpje aan, rijdt op een slakkengangetje, maar het geeft niks want de omgeving zorgt voor genoeg afleiding. Van Ierse groene weides, naar velden voor de nationale sport 'Hurling', tot de suburbs van Dublin. In de hoofdstad aangekomen doen we meteen maar wat sightseeing. Het Trinity College wordt met een bezoekje vereerd, waarbij The Book of Kells niet wordt overgeslagen en vanaf daar komen we ook in The Old Library. Daar ruikt het naar de verlaten hoekjes in kamers bij oude mensen. Muffig dus, maar zeer indrukwekkend al die oude boeken van o.a. Plato en Socrates in torenhoge stellingen. Next is the Dublin Castle, Christ Church Cathedral en tot slot het Saint Patrick's Cathedral. Dat waren wel weer genoeg kerkgebouwen op een dag en daarom sloten we daar onze culturele tocht en zochten we Henry Street, de Oxford street van Dublin. Jawel een Topshop, River Island ed. Toen op naar het station, in een volle trein terug naar hometown Maynooth. Morgen de eerste introductiedag. Net mijn internetkabeltje geïnstalleerd, die wonderbaarlijk groen van kleur is. Dat was eerst wel weer genoeg info, tot de volgende keer;) Vriendelijke groetjes vanaf het groene Ierse land.

• 25 Januari 2012 - 21:49

Inez:

ingeding! wat kan jij leuk schrijven zeg, ga zeker je blog blijven volgen:) ben benieuwd naar de cultuurshock;) dikke tuut

• 25 Januari 2012 - 23:30

Joyce.:

AAAAAAAAAAAAAAAH, HARRY POTTER LAND! Heb echt nu nog meer zin in 6 april !!!=D

• 26 Januari 2012 - 09:49

Inge!
    Leuk man! Het is daar wel veel kouder dan hier in 'wet and windy' Schotland!
    Ben benieuwd hoe het verder gaat daar!
    X

• 26 Januari 2012 - 12:22

Omke Jan:

Ah goeie Inge.
    heel veel plezier (leer tussendoor ook nog wat) en val (ook letterlijk) niet al te snel voor de eerste beste Ier. Eerst door de ballotage commissie, dan snap je natuurlijk wel. Daarvoor hoef je niet helemaal naar Stiens af te reizen... ;-)
    Oan't gauw!

• 30 Januari 2012 - 18:55

Pieter En Lucia:

Hoi Inge,

Zo te lezen zijn je reis en je eerste dagen in Ierland goed verlopen. Wat fijn dat het nu eindelijk zover is, en je een gedeelte van je studie in het buitenland kunt doen. Wij wensen je een hele mooie tijd toe daar in Harry Potter land !

Groetnis ut Gytsjerk

• 30 Januari 2012 - 19:58

Jaap En Annet:

Hoi Inge,

Leuk dat je al op het Trinity College bent geweest in Dublin. Wij hebben nog een mooie poster van een afbeelding uit het Book of Kells aan de muur hangen. Een goede tijd toegewenst en oant sjen!

• 31 Januari 2012 - 10:54

Benjamin:

Hoi ingie, leuk hoor :D

• 31 Januari 2012 - 21:04

Sita:

Hoi Inge,

Mooi verslag, hoor. Heb je de " cultuurshock" al gehad ??? Ben benieuwd.
    Kun je een beetje met de Ieren overweg, staan ze open voor jullie ?
    Hoe het ook zij, heel veel plezier en maak er een mooie tijd van !
    Liefs van ons allemaal uit Emmeloord

• 01 Februari 2012 - 21:10

Jiskje:

Hoi Inge wat leuk!
    Heb je het naar je zin?
    Is het daar net zo koud als hier?
    Kun je je aardig redden met de taal?
    Mis je de broers nog niet?
    Groetjes uit Hendrik Ido Ambacht

• 06 Februari 2012 - 11:20

Tsjikke-Line:

Ha Inge, erg leuk om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Heel veel plezier gewenst daar in Ierland! Geniet ervan.

• 06 Februari 2012 - 15:24

Gerrit En Corrie:

he lieve Inge,wat heb je a veel moois mogen zien en nu lekker aan de studie?!we hopen dat je al leuke mensen om je heen hebt en t naar de zin hebt.Vriest t in Ierland ook en kun je daar schaatsen?hier is iedereen op t ijs lijkt t en met de zon zorgt t voor prachtige plaatjes en hopen we zolangzamerhand op een ELFSTEDENTOCHT al moet t dan nog behoorlijk gaan vriezen,we houden je wel op de hoogte leuk om je zo te volgen en leafs fan us,Gerrit en Corrie

• 27 Februari 2012 - 18:20

Femke Smeets:

Ha Inge,

Je kent me niet maar ik zie dat ook jij in Maynooth bent, ik ben vrijdag aangekomen en ben hier aan het werk als Au Pair. Zo te zien ben je er al een maand en ken je de stad dus beter dan mij. Hoe bevalt het voor jou hier in Ierland ? en wat is het wat je doet?

Groeten,

Femke Smeets